Manligt.se Bloggen

Ladies and Gentlemen

En sann gentleman, det är väl en sådan person som gör allt för att inte vara till besvär och som alltid ska agera korrekt och artigt?

Häromkvällen såg jag finalen i tävlingsprogrammet Pokerfejs på TV. Den man som vann högsta pris, 1 miljon kr, heter Thomas.
Han visade tydligt vad en gentleman är för något. Man måste nästan själv ha sett programmet för att förstå vad jag menar. Han var ödmjuk, bestämd och mycket artig. And of course ”clever”.

Strax därefter tog jag mig en titt på humorprogrammet Stockholm live. Där dök komikern och programledaren Robin upp i rutan. Man skrattade och njöt utan att ett enda skämt anspelade på kvinnokroppen eller sex. Detta till skillnad från de andra komikerna under programmet som alla (nästan) fick med ord som direkt anpelade på sex.

Då slog mig tanken vad jag tycker att en gentleman är.
Adjektiven kan sammanfattas så här: Vänlig, självsäker, altruistisk och mystisk.

Av någon anledning ser jag ofta bilden på skådespelaren Timothy Dalton framför mig när jag tänker på en gentleman.

bild-timothy-dalton.JPG
Vem är den första personen som du associerar till ordet ”gentleman” ?

– Big Apple

mars 16, 2007 - Posted by | Övrigt

7 kommentarer »

  1. Hej och fortsatt glad Påsk!
    Jag fick tankarna direkt till en av bloggsfärens Gentlemen:
    Samuel, det mörka hotet. http://detmorkahotet.blogspot.com/
    Hans sätt att möta upp i alla lägen, han besitter en ödmjukhet, diplomati, charmenrande¨språkbegåvad och humorist. Har en aura av mystik kring sig.Ja han är en sann Gentleman!

    Kommentar av Lena | april 9, 2007 | Svara

  2. Såg något intressant i ämnet på http://www.kempo.nu

    Kommentar av Peter | april 9, 2007 | Svara

  3. Vad för intressant såg du då Peter? /Big Apple

    Kommentar av manligt | april 10, 2007 | Svara

  4. Ja, fler gentlemän behövs!! Tack för påminnelsen!

    Kommentar av JenJen | april 11, 2007 | Svara

  5. Lätt! Sean Connory:))

    Kommentar av Monica | april 12, 2007 | Svara

  6. JenJen – du har helt rätt 🙂

    Monica – Sean är ett bra val 🙂

    Kommentar av manligt | april 12, 2007 | Svara

  7. Lena – tyvärr så hade din kommentar hamnat i spamfiltret. Såg det nu först! Ska kolla in Det mörka hotet! Glad efter påsken på dig 🙂

    Kommentar av manligt | april 12, 2007 | Svara


Kommentera

